Článok 1 - Všeobecná časť
(1) Inventarizácia majetku a záväzkov sa vykonáva v zmysle ustanovení § 29 a § 30 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov. Účtovníctvo účtovnej jednotky je preukázateľné ak účtovná jednotka vykonala inventarizáciu. Inventarizáciou sa overuje, či stav majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov v účtovníctve zodpovedá skutočnosti. Inventarizáciou sa zabezpečuje preukázateľnosť účtovníctva, ochrana majetku a zodpovednosť za majetok.
(2) Predmetom inventarizácie je:
- Neobežný majetok:
- dlhodobý nehmotný majetok,
- dlhodobý hmotný majetok,
- dlhodobý finančný majetok.
- Obstaranie dlhodobého hmotného, nehmotného a finančného majetku.
- Poskytnuté preddavky na dlhodobý hmotný, nehmotný a finančný majetok.
- Obežný majetok:
- zásoby (materiálu, tovaru, zvierat...),
- pohľadávky,
- finančný majetok peňažné prostriedky v hotovosti,
- ceniny (poštové známky, kolky, karty na pohonné hmoty, stravné lístky...),
- bankové účty,
- cenné papiere,
- obstaranie krátkodobého finančného majetku,
- poskytnuté návratné finančné výpomoci – dlhodobé, krátkodobé.
- Vlastné zdroje krytia majetku:
- fondy účtovnej jednotky a osobitné fondy účtovnej jednotky,
- finančné a peňažné fondy,
- výsledok hospodárenia,
- záväzky - dlhodobé, krátkodobé,
- bankové úvery a ostatné prijaté výpomoci.
- Operatívna evidencia - podsúvahové účty:
- drobný hmotný a nehmotný majetok,
- prenajatý majetok,
- prísne zúčtovateľné tlačivá,
- odpísané pohľadávky.
Článok 2 - Plán inventarizácie
(1) Inventarizácia hmotného majetku (okrem zásob a peňažných prostriedkov v hotovosti), a nehmotného majetku, sa vykoná jeden krát za rok vždy k 31. 12. bežného kalendárneho roka a inventarizácia pohľadávok a záväzkov každý rok vždy k 31. 12. daného roka.
(2) Inventarizácia zásob sa vykonáva jeden krát za rok vždy k 31. 12. bežného kalendárneho roka alebo priebežne viackrát v priebehu účtovného obdobia.
(3) Inventarizácia peňažných prostriedkov v hotovosti sa vykonáva štyrikrát ročne k: 31. 03., 30. 06., 30. 09. a 31. 12.
Článok 3 - Zodpovednosť za vykonanie inventarizácie
(1) Starosta obce:
- je povinný zabezpečiť inventarizáciu majetku a záväzkov a zodpovedá za ich správnu a včasnú kontrolu;
- zodpovedá za riadny priebeh inventarizácie a za dodržanie termínov;
- písomne určí najmenej päťčlennú inventarizačnú komisiu - Ústredná inventarizačná komisia;
- písomne určí členov najmenej trojčlenných dielčích inventarizačných komisií - Dielčia inventarizačná komisia;
- zabezpečí, aby počas fyzickej inventúry nedochádzalo k premiestňovaniu majetku.
(2) Ústredná inventarizačná komisia – ÚIK:
- pred začatím vykonávania inventarizácie každý člen ÚIK podpisom pri svojom mene potvrdí na tlačive Príkaz starostu, že:
- zobral na vedomie obsah príkazu a že metodicky usmerní členov ÚIK a predsedov DIK,
- absolvoval inštruktáž o postupe vykonávania inventarizácie;
- zodpovedá za priebeh inventarizácie a za činnosť dielčích inventarizačných komisií;
- predkladá starostovi obce a obecnému zastupiteľstvu výsledky inventarizácie k schváleniu spolu s prehlásením o vysporiadaní inventarizačných rozdielov /manko, schodok, prebytok/ a s návrhom opatrení;
- zhodnotí inventarizáciu majetku a vyhotoví "Správu ústrednej inventarizačnej komisie o inventarizácii a vysporiadaní inventarizačných rozdielov".
(3) Dielčie inventarizačné komisie – DIK:
- pred začatím vykonávania inventarizácie každý člen DIK podpisom pri svojom mene potvrdí na tlačive Príkaz starostu, že:
- zobral na vedomie obsah príkazu a že metodicky usmerní členok DIK,
- absolvoval inštruktáž o postupe vykonávania inventarizácie;
- vykonávajú inventarizáciu majetku v stanovenom termíne a rozsahu;
- vyhotovujú inventúrne súpisy;
- zodpovedajú za správne zisťovanie skutočného fyzického stavu majetku, čo potvrdzujú podpisovým záznamom na každej strane in. súpisu a na všetkých inventarizačných dokladoch;
- rozdiely zistené pri inventarizácii škodovým zápisom nahlási ÚIK;
- po skončení fyzickej inventúry vyhotoví inventarizačné zápisy ( dátum je zhodný s dňom ukončenia fyzickej inventúry).
(4) Inventarizácia musí obsahovať:
- príkaz na vykonanie inventarizácie;
- menovanie ÚIK a DIK;
- vyhlásenie hmotne zodpovedných osôb za majetok;
- inventarizačné zápisy, inventúrne súpisy;
- doklady k úbytkom majetku – pri vyraďovaní (rozhodnutie o neupotrebiteľnosti majetku;
- zápisnica, likvidačný záznam, obchodné zmluvy, prevodky a pod.);
- správa ÚIK o inventarizácii a vysporiadaní inventarizačných rozdielov.
Článok 4 - Inventúrne súpisy
(1) Skutočný stav majetku, pri ktorom sa vykonala fyzická inventúra, sa zachytí v inventúrnych súpisoch.
(2) Inventúrne súpisy sa vyhotovujú pomocou výpočtovej techniky a musia obsahovať tieto údaje:
- názov a sídlo účtovnej jednotky;
- deň začatia a deň skončenia inventúry a deň, ku ktorému bola inventarizácia vykonaná;
- stav majetku s uvedením jednotiek množstva a ceny podľa ustanovení § 25;
- miesto uloženia majetku;
- meno, priezvisko a podpisový záznam hmotne zodpovednej osoby za príslušný druh majetku;
- zoznam záväzkov a ich ocenenie podľa ustanovení § 25;
- zoznam skutočného stavu rozdielu majetku a záväzkov;
- odporúčania na posúdenie reálnosti ocenenia majetku a záväzkov k dátumu, ku ktorému sa účtovná závierka zostavuje, zistené pri vykonávaní inventúry na účely úpravy ocenenia majetku a záväzkov podľa ustanovení § 26, a § 27, ak sú takéto skutočnosti známe osobám, ktoré vykonali inventúru;
- meno, priezvisko a podpisový záznam osôb zodpovedných za zistenie skutočného stavu majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov.
Článok 5 - Inventarizačný zápis
(1) Po ukončení každej inventúry vypracuje predseda inventarizačnej komisie inventarizačný zápis, kde sa zachytia výsledky porovnania skutočného stavu so stavom v účtovníctve.
(2) Inventarizačný zápis je účtovný záznam, ktorým sa preukazuje vecná správnosť účtovníctva a ktorý musí obsahovať:
- názov a sídlo účtovnej jednotky;
- výsledky vyplývajúce z porovnania skutočného stavu majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov s účtovným stavom;
- výsledky vyplývajúce z posúdenia reálnosti ocenenia majetku a záväzkov podľa ustanovení § 26 a § 27;
- meno, priezvisko a podpisový záznam osoby alebo osôb zodpovedných za vykonanie inventarizácie v účtovnej jednotke;
- deň, ku ktorému bola vykonaná inventarizácia;
- druh inventarizácie, miesto uloženia majetku druh inventarizovaného majetku;
- spôsob zisťovania skutočného stavu majetku;
- deň začatia a deň skončenia inventúry;
- prehľad vyhotovených inventúrnych súpisov, prípadne prehľad účtovných dokladov určených na vyúčtovanie inventarizačných rozdielov;
- výsledky inventarizácie – porovnanie skutočného stavu so stavom účtovným;
- úhrn zistených inventarizačných rozdielov, ich príčiny (pokiaľ je ich možné bezprostredne zistiť);
- vyjadrenie hmotne zodpovedných osôb za majetok k zisteným inventarizačným rozdielom a návrh na vysporiadanie inventarizačných rozdielov;
- zistenia o neupotrebiteľnosti a prebytočnosti majetku, poškodených zásob a pod., návrh a opatrenia na riešenie tohto majetku;
- dátum vyhotovenia inventarizačného zápisu.
Článok 6 - Výsledky inventarizácie
(1) Ústredná inventarizačná komisia zhodnotí výsledok inventarizácie, preverí nedostatočne objasnené inventarizačné rozdiely a návrh jednotlivých inventarizačných komisií na vysporiadanie týchto rozdielov a vyhotoví "Správu ÚIK o inventarizácii a vysporiadaní inventarizačných rozdielov", ktorú predloží na schválenie obecnému zastupiteľstvu.
(2) Rozhodnutie o konečnom vysporiadaní inventarizačných rozdielov sa vykoná v takej lehote, aby sa zabezpečilo zaúčtovanie s konečnou platnosťou do konca účtovného obdobia, t. j. do 21 kalendárnych dní po skončení účtovného obdobia.
Článok 7 - Záverečné ustanovenia
(1) Táto smernica nadobúda účinnosť dňom 01. 07. 2016.
(2) Súčasťou smernice sú nasledujúce prílohy:
1. Vzor inventúrneho súpisu
2. Vzor inventarizačného zápisu
(3) Schválené starostkou obce 08. 06. 2016.
Prílohy
- Schválené znenie (pdf).